Besokare

Totalt antal besokare: Besokare idag:

Friday, August 16, 2013

Mat som provocerar

Något jag älskar är att diskutera med Rasmus om saker, speciellt om saker där vi är eniga, vilket egentligen är det mesta tursamt nog. Han äter ju samma mat som jag, lite halvt i alla fall, han har med den till jobbet och så. Och igår sa han det jag tänkt på så länge: det provocerar! Att han sitter och äter lunch på jobbet som inte innehåller potatis verkar göra folk fruktansvärt upprörda. Han får kommentarer, och en del verkar nästan ta illa upp.

Detta har jag också märkt. Att inte ta en kaka till kaffet exempelvis ifrågasätts. Eller att ta extra sallad istället för potatis till lunchen.

Varför är det så? Jag provoceras ju inte av, eller ifrågasätter, någon som köper en hamburgare på McDonalds, eller som äter en pastatallrik till lunch. Skulle jag göra det så skulle jag anses dömande, det är jag säker på. Jag försöker heller aldrig att "omvända" någon till att äta lågkolhydratskost. Det är ju upp till var och en hur man äter. Men jag är ärlig när folk frågar och berättar fördelarna jag upplever med det. Och det är faktiskt bara fördelar.

Och visst, jag ska vara ärlig: ju mer jag läser på och lär mig om mat och hur det påverkar kroppen, desto mindre vill jag servera snabbmakaroner och falukorv till Valle när han växer upp. Men det får man ju inte säga högt.

Mycket märkligt egentligen, det borde ju vara tvärtom. Folk borde bli upprörda över det jag såg nyss på facebook exempelvis: en matbutik som lottar ut en fredagsmyspåse som innehåller typ tonvis med chips, dricka, godis, glass och liknande. Är det konstigt folk är sjuka?

Jaja, en sak har vi märkt i alla fall: man skojar inte om potatisen!

2 comments:

  1. Ja, nog är det konstigt att sådanna saker kan uppröra folk. Har aldrig riktigt förstått varför det är ok att ge sig på LCHF:are.

    ReplyDelete
  2. Oh känner igen det där. Min man får också med sig LCHF matlådor. Han har fått förklara sig många gånger. Hur det fungerar och varför han äter det. Att han känner sig piggare, fått bättre humör och gått ner 10 kg på det också.
    Vi äter det verkligen för att vara nyttiga. Vi överdriver inte med fettet, men vi tar definitivt bort kolhydraterna (pasta, ris, bröd, socker mm).
    Och jag har också fått förklara mig. Folk skrattar oftast och säger att de hellre går till gymmet för att bli smala. Jag måste då förklara att jag som väger 57 inte behöver gå ner i vikt.
    Jag önskar att jag bara kunde vara rak och säga, du jag äter det här för att slippa gaser som jag haft varje dag av mitt vuxna liv och för att jag har PCOS som gör att jag kommer ha svårt att bli gravid och LCHF är tydligen det enda som kan hjälpa mig på ett naturligt sätt. Oj vad de skulle skämmas då...
    Att folk ska tycka så mycket jämt. Kan de inte sköta sitt?

    ReplyDelete