Besokare

Totalt antal besokare: Besokare idag:

Tuesday, July 16, 2013

Periodisk fasta

Jag vet inte om det är att jag har så mycket tid för tillfället att läsa om grejer eller att min hjärna skriker efter ny kunskap (mammaledighet är inte direkt det ultimata för hjärncellerna), men så fort jag har tillfälle så pluggar jag på om mat, hälsa, träning osv. Aldrig tyckt det varit roligt tidigare, men nu så finner jag det väldigt intressant. Tror det har mycket med att göra att jag vill veta vad jag håller på med. En ny lärorik hobby kan man säga. Jag är ju total nybörjare som levt på chips, öl och cigaretter tidigare. (Nej, jag är inte manisk efter att gå ner i vikt för det behövs inte, men jag vill veta hur jag ska träna och äta för att kroppen ska må så bra som möjligt, och då krävs kunskap).

En sak jag insett är att många som äter LCHF också fastar periodiskt. Vissa tar heldagar, alltså, 2 dagar i veckan de inte äter mer än 500 kalorier, resterande 5 dagar äter de som vanligt. Men de flesta väljer att köra 16/8-timmarsfastan. Alltså, man äter under åtta timmar på dygnet och fastar de resterande sexton timmarna. Det vanligaste är att skippa frukosten och äta mellan 12-20 på dagarna, det är lättast i vardagen. Det har visat sig vara väldigt bra för kroppen att fasta. Det handlar absolut inte om någon slags svält för att gå ner i vikt, för man ser till att ändå få i sig det kaloriintag kroppen behöver under de timmarna man äter. Men det har visat sig att kroppen mår mycket bra av att vila längre perioder mellan matintagen, så som den gjorde förr när vi var tvugna att jaga för att få mat och inte hade ett kyskåp redo med mat direkt när vi vaknade. Blodsockernivåerna håller sig jämna, man blir hungrig på ett helt annat sätt, kroppen börjar inte skrika efter mat (socker) i en dipp som annars gärna händer. Det här med att äta var tredje timma är alltså INTE det ultimata, och fungerar inte alls för kroppens egna förbränning som vi lärt oss, tvärtom. Läs gärna det här, mycket intressant: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/

Så, jag tänkte testa! Äta mellan 12 och 20, äta mycket, bra mat under de timmarna jag äter, hålla mig mätt och fin och få krafter att träna. Jag har inte hört något negativt alls om periodiskt fastande av många många som testat på det. De flesta upplever sig ha mer energi och mer lust och ork att träna!

Så, dags för lunch!





No comments:

Post a Comment