Besokare

Totalt antal besokare: Besokare idag:

Monday, September 9, 2013

Att ifrågasätta och försvara sig

Jag läser, läser och läser. Och det jag lär mig är faktiskt ganska otäckt. Hur onaturlig maten är som vi blir rekommenderade att äta. Att det är tillsatt socker i nästan ALLT, och att det är svårt att hitta mat utan massor av tillsatser. Jag köper numer aldrig något utan att läsa innehållsförteckningen. Jag vet inte om jag blivit skadad, men jag föredrar att kalla det att vara medveten. Ju mer jag lär mig desto mer kritisk blir jag till det mesta, och desto mer självklart blir det för mig vad saker beror på. Varför jag alltid varit trött, hungrig och haft ont i magen och huvudet. Jag älskar bloggar jag kan lära mig av och här är mina favoriter. De både ifrågasätter, motbevisar och har stor kunskap om det de talar om:

www.kostdoktorn.se
www.highfatfitness.net
www.ceciliafolkesson.se

Flera i familjen har nu valt att prova på samma kost och de mår väldigt bra. Speciellt i magen. Inga smärtor, lugn och fin. Det är samma för mig. Jag har aldrig längre ont i magen. Jag småäter inte mellan måltiderna. Frukost, lunch och middag räcker gott och väl, till och med när jag tränar. Jag är aldrig godissugen, eller sugen på något annat än mat. Jag får aldrig hungerattacker eller lågt blodsocker som tidigare då jag blivit skakig, svimfärdig och totalt slut. Jag som alltid stått och rotat i skafferiet och småätit godis samtidigt som jag lagat mat innan, detta är stort för mig.

Grejen är att många som inte äter enligt tallriksmodellen, oavsett om de är vegetarianer, äter raw food, lågkolhydratskost eller något annat, får kommentarer av omgivningen och måste försvara sina val. Folk ska påpeka "att det där kan ju aldrig vara nyttigt", att de kommer dö i förtid, de kommer bli dumma i huvudet, få näringsbrist och det ena med det andra. Och jag undrar så: VARFÖR reagerar folk såhär? Är det som med allt annat, att det som faller utanför ramen av vad som är normen är farligt och läskigt? Att människor börjar ifrågasätta och gå sina egna vägar, vilken den än kan vara? Är inte det något positivt? Jag tycker det. Att vi börjar få mer kunskap, kan skaffa egna uppfattningar om saker om ting pga att vi har all information tillgänglig via internet. Vi behöver inte längre blint tro på vad som rekommenderas, att det är det enda rätta. Det är BRA att vara kritisk, man ska ifrågasätta, på så sätt lär man sig och hittar alternativa vägar.

Alla är olika, människor reagerar olika på olika sorters mat, och har olika tolerensgrad. JAG mår inte bra av att äta gluten/spannmål, socker och mejerier och då struntar jag i det. Jag har hittat mitt sätt, och jag mår förjävla bra, och kommer förmodligen aldrig att gå tillbaka till mitt tidigare sätt att äta, för ja, då kommer jag ju att må dåligt igen. Sen om smöret jag steker maten i täpper till mina blodkärl om 40 år får väl visa sig, det vet jag ju inte idag, men om alternativet är att leva med smärta och orkeslöshet, då är valet enkelt.

1 comment:

  1. Huvudsaken är att man hittar något som funkar för en själv, sen får man försöka ignorera vad andra säger. Åt LCHF ett tag mellan graviditeterna, och de funkade bra för mig en kort tid, för att bryta sockerberoendet, men sen mådde jag bara sämre sv det så fick sluta.. Hur som har jag blivit mer noga med tillsatser och att det ska vara från grunden-lagad mat här hemma, utan en massa E-nummer.. Och det mår vi så mycket bättre av, läskigt hur mycket man petar i sig som kroppen inte behöver..

    Cissi
    Http://nastanperfekt.blogg.se

    ReplyDelete