Besokare

Totalt antal besokare: Besokare idag:

Wednesday, December 11, 2013

Bojkottar julklappshetsen, join me!

Jag har så länge jag kan komma ihåg, känt att det här med julklappar är väldigt överdrivet. I skolan var det en tävling om vem som fått flest och dyrast prylar, vilket gjorde att vi med lite mindre pengar kände oss utanför om vi fått en begagnad cykel (för det var väldigt fult med begagnde grejer av någon anledning) istället för en ny mobiltelefon. Sen när man blev äldre så kom istället pressen på att man skulle ge bort julklappar till höger och vänster. För det första tycker jag att det är skittråkigt att köpa presenter och sånt, och för det andra har jag aldrig fattat grejen. Alltså nu fattar jag ju. Att vi är hjärntvättade av detta jävla konsumtionssamhället till att tro att vägen till lycka går genom spenderandet av pengar på onödiga saker. Vi är dåliga människor om vi inte ger bort julklappar (och mors dag-, fars dag-, alla hjärtans dag-, första advent-, påsk-, och jävla födelsedagspresenter). Hur kan vi säga att vi älskar vår mamma om vi inte ger henne den där gamla ljusstaken vi såg billigt på nån stormarknad förra veckan, fy skäms om man kommer tomhänt! 

Jag köper hellre en present till någon jag tycker om ifall jag hittar något denna verkligen skulle uppskatta, oavsett vilken tid på året det är. Att köpa en massa saker bara för att man "ska" ger mig en dålig smak i munnen. 

Och människor som skriker högt om att man ska tänka på naturen, köpa ekologiskt osv, verkar helt glömma av sina egna riktlinjer så fort det närmar sig en högtid. Detta med överkonsumtion är den största miljöboven och vi MÅSTE fan lägga ner vårt sjuka shoppande! Vi måste bryta oss fria från konsumtionstvånget och inse att det är bullshit. 

Nej, vi skippar julklapparna, och kommer njuta av att vara tillsammans, äta en god julmiddag, frossa i skumtomtar och titta på halvdåliga filmer på tv tills vi däckar av matkoma i soffan. Jag och Rasmus lägger hellre pengar på något som vi kan göra tillsammans någon annan gång. Valle kanske får nån liten grej, nått som han behöver i så fall, han fattar ju ändå inte grejen med presenter. 

Det var allt för idag. Nu ska jag torka skit! 






1 comment:

  1. Så himla rätt! Och jag har resonerat exakt likadant! det finns ingenting värre än människors överkonsumtion.. speciellt den som råder när man skaffat barn och vill ge sin unge ALLT. Synd bara att vissa tror att kärlek visas i mängden presenter. BTW.. vad fin du är i mörkt hår! Passar dig! :)

    ReplyDelete