Besokare

Totalt antal besokare: Besokare idag:

Monday, August 19, 2013

Opassande frågor och lustiga (not) kommentarer

Under min graviditet/amning/första tid som mamma så fick jag en del bisarra, tjatiga och ibland lite, vad man kan tycka, opassande frågor och kommentarer. Detta samtidigt som människor helt plötsligt trott att det varit helt okej att ta på mig. Eller magen då, men den tillhör ju faktiskt mig. Nästa graviditet ska jag köpa en t-shirt med texten "Do not touch". Som blinkar. Och ger elstötar. Jag kan bli mycket obekväm när människor jag inte står nära blir alltför personliga.

De som toppar listan är:

Kommer du skita på dig när du föder? Är inte det pinsamt om Rasmus är med?
Förstår inte hur man ska kunna veta det innan, och spelar det någon roll? Ungen ska ju ut, skit eller inte!

Ska Rasmus vara med på förlossningen?
Varför skulle han inte?

Har du fått mycket bristningar?
Ehh... 

Har du gått upp mycket i vikt?
Ehh...

Kommer du få sådana där långa bröstvårtor nu när du ammar?
Ehh... (långa bröstvårtor, what?)

Kommentaren som toppar alla, när det gäller att ha fått den flest gånger, och inte en enda gång tyckt att den är rolig, plus att det endast varit äldre som ställt den, är:

Vet ni om det är en kille eller tjej där inne? Det kanske blir en sån där heeeen (för exakt så uttalar dem det, heeeen. Med eeee). Höhöhö!!

Och så tycker dem att de är superhippa och typ med i matchen. Och varje gång så har jag fått kämpa för att inte rätta deras feluttalande, och förklara vad hen egentligen innebär och betyder. Ungefär.

Man kanske ska börja ställa samma frågor tillbaka och se vad de säger. För man kan ju gå upp i vikt, få bristningar och skita på sig trots att man inte är gravid. 



5 comments:

  1. Kunde inte sagt de bättre själv! Nog för att alla socialamedier "bjuder in" till varandras privatliv på ett helt nytt sätt. Men folk borde väl ändå förstå att de finns en gräns på vad man vill dela med sig av. Spelar ingen roll om man inte är gravid längre. Tycker man kan få otroligt dumma och märkliga frågor som mamma också. Usch. Kallar de fräckt, ohyfsat och pinsamt nyfiken. Varför måste någon veta om personen de pratar med har randig mage, hängiga bröst eller har bajsat ner sig en gång i vuxen ålder då de ändå knappt var medvetna. Patetiskt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur? Så himla konstigt!! Det är en sak om du och jag frågar varandra sånt, vi är nära vänner, men andra.. nää fyy!

      Delete
    2. Håller med er båda. Ingen vettig människa skulle fråga en o-gravid person/förälder sådana saker. Varför ska det vara okej nu? Har tyvärr också stött på de puckona. Och dom som frågade "är du inte rädd för att spricka". Jo för tusan, men ungen sjå väl ut? Oavsett om jag är rädd eller inte...,

      Delete
  2. Haha jag älskade detta inlägg! Om du hittar en sån tröja med elstötar så säg till!
    Jag fick den roliga kommentaren: Jag ser att dina bröst ser annorlunda ut, kan u inte visa före och efter bild?
    Eeeeh nej, det tänker jag inte....

    ReplyDelete