Besokare

Totalt antal besokare: Besokare idag:

Tuesday, August 27, 2013

Godis på dagis, åt helvete

Jag och Rasmus är, som tur är, överens om en himla massa saker när det gäller uppfostran. Det är inte mycket vi tycker olika om där. En sak vi sagt från början är att vi inte vill att Valle ska äta socker och sånt förens han absolut MÅSTE. Varför man nu måste det överhuvudtaget, men ni fattar. Han kommer inte få kakor, fika, glass, McDonalds, lördagsgodis osv, inte så länge han är väldigt liten i alla fall. Jag har aldrig förstått meningen med det. Socker finns överallt, i allt, så så småningom kommer han ändå få i sig det, då är det jävligt onödigt att jag ska sätta mer skit i händerna på honom för att vara "snäll".

NEJ! Jag tänker inte. Jag vill inte. Det finns mycket annat gott att äta, och finns det inte hemma så går det inte heller tjuväta om det skulle vara så. Vi har aldrig sådant hemma. Fikar aldrig. Jag tycker inte ens det är gott.

Men, då var det det här med förskola, Valle börjar i Januari. Där verkar det bjudas på sånt här flera dagar i veckan. Fika/glass när någon fyller år, eller slutar, eller byter avdelning eller helt av ingen anledning alls. SAY WHAT?!

Varför? Hur kan det vara tillåtet när hälsomedvetenheten ändå ökar? Det är 2013 och barnen äter glass och godis på dagis flera dagar i veckan, jag spyr. Barn behöver inte glass för att säga hej då till en kompis som ska sluta, varför skulle de det? Och varför är det ingen som protesterar?

Jag lovar, jag ska kolla upp Valles förskola så jääävla noga när det gäller detta. Jag må låta som en bitch-morsa, men barn ska inte.äta.godis.för.fan! Socker triggar samma belönings/beroendecentra i hjärnan som cigaretter, alkohol och droger. Det säger väl allt.


4 comments:

  1. Håller med! Försöker hålla socker borta från Juni, hon fick inte ens smaka något sött under sitt första år. Men visst har de slunkit ner några glassar nu i sommar. Men de är ju svårt att undvika när jag och Adam själv vill äta glass och nu är hon då pass medveten att hon förstår. På Junis dagis äter dom glass/firar födelsedags barnen en gång i månaden, då får de en glasspinne, men vi och tre andra familjer har valt att våra barn får fruktspett istället med typ melon och vindruvor, och Juni verkar inte klaga, hon kallar ju dessutom frukt och morötter för "dodis" så visst blir de vad man gör de till. Om hon får välja på banan och chokladboll väljer hon banan, och de känns väldigt bra! Flera gånger i veckan med glass och fika kan jag inte förstå!? Finns de inga föräldrar där som tycker de ä fel? Jag hade hört efter exakt vad som gäller under inskolning och så sagt att man är obekväm med sånt där.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vet inte, jag kanske överdriver, men vet bara vad andra berättat och hur det var när jag praktiserade/jobbade på dagis.

      Tycker inte det ska förekomma överhuvudtaget på sådana ställen, det blir så konstigt för de vars föräldrar vill undvika sådant, och det är så stora problem med ohälsosamma människor idag att alla borde jobba aktivt med att få det bättre. Samma sak att de ska få bra och ordentlig mat, inget halvfabrikat och pulvermat, vilket fortfarande verkar förekomma på många ställen.

      Jag vet inte om jag är för petig, men det känns bara fel.

      Delete
  2. Ja tyvärr har ju många dagis halvfabrikat och de flesta knappt kök. Som tur är har Junis dagis kök och de lagar mat på plats, vilket jag tycker är suveränt! Jag vet att de är ekologisk och närodlad mat och att mattanten inte är rädd för att använda grädde ;) luktar farmor mat redan i hallen varje morgon! Så jag uppskattar verkligen dagis mer bra mat och som inte proppar i ungar sötsaker. De frågar ändå varje förälder om den där enstaka glasspinnen de får en gång i månaden när de firar alla och de tycker jag också är bra, får alla själva välja. Men jag undrar om de verkligen får flera gånger i veckan? Hoppas verkligen att det är överdrivet :) för barnens skull! Okej att fika på kalas när man är bortbjudna och när de är speciellt, men inte göra till en vana. Usch.

    ReplyDelete
  3. Det finns sockerfria dagis. Kolla upp om det finns nåt sånt ni kan söka plats på! :)

    ReplyDelete